Fonetikk: lydære
Fonolgi: korleis lydane fungerar i språket
Morfologi: formlære
Semantikk: tydingslære/innhald
Morfem: det minste meiningsberande elementet i språket
Leksikalske morfem: "ting", gjenstandar, handlingar, eigenskapar
Grammatiske morfem: bøying- og avleiingsord, kjønn, talStadie i leseutviklinga:
- Pseudolesing
- Liksomlesing
- Heilordslesing
- Fonologisk lesing
- Ortografisk lesing
Leseopplæring
Lesing
kan definerast som det å konstruere meining ut frå tekst og ein må både kunne
avkode og forstå tekst for å kunne lese. Motivasjon er også ein viktig fktor for at lesing skal finne stad. I samband med den fyrste
leseopplæringa snakkar ein ofte om to hovudformer for metode; syntetisk- og
analytisk metode, eller "bottom up" og "top down". I den
syntetiske metoden startar ein frå botnen av og lærer bokstavar og lydar for
deretter å stave seg til ord. I den analytiske metoden startar ein med
heilordslesing. Ein lærer ord som ordbilete og ein typisk metode her er Lesing
på talens grunn, til dømes ved at læraren leiar ei samtale med elevane der
ein skriv ned setningar i fellesskap for så og bruke desse setningane i seinare
arbeid.
I
den fyrste leseopplæringa kan ein seie at hovudmålet er å knekke lesekoden,
altså å lære å lese i teknisk forstand, for så å kunne forstå kva ein tekst
faktisk seier/formidlar. Denne opplæringa er særs viktig for å kunne tileigne
seg kunnskap, for å kommunisere og for å «henge med» i skulen. Men leseopplæring også etter at eleven har knekt lesekoden er
viktig. Nyare leseforsking viser at dei som får systematisk leseopplæring opp
gjennom skuletida blir betre leserar enn dei som ikkje får det (Roe 2011:12).
Lesestrategiar
For
å bli ein god lesar må ein også ha god leseforståing. Kjenneteikn på ein god
lesar er ein som har evne til metakognisjon og er strategisk og aktiv i leseprosessen.
Ein svak lesar derimot forstår ikkje kva han eventuelt gjer feil og les berre
vidare, er passiv i leseprosessen og les utan refleksjon (Roe 2011:45).
I samband med lesestrategiar er det vanleg å dele inn lesing i tre fasar. Før- under- og etter lesing:
Før lesing (føregripe og førebu)
Motivere
Kva kan du frå før om emnet?
Kva trur du vil skje?
Sjå på overskriter
Skape nysgjerrighet
Under lesing
Markere ord som er vanskelege
Konsentrasjon og ro
Koble ny og gamal informasjon
Etter lesing
Refleksjon/samtale/vurdering kring teksten
Kva var vanskeleg?
Oppsummere, kva er buskapet/det viktigaste
Eit
ledd i den vidare leseopplæringa kan vere å presentere og la elevane bli kjend
med eit mangfald av ulike type tekstar. Ved å motivere og la elevane få lese
mykje bidrar ein til betre leseferdigheiter og eit støre ordforråd. Som lærar
bør ein også presentere elevane for ulike lesestrategiar. Dette gir elevane
ulike teknikkar og metodar for å lette lesinga og få best mogleg utbytte. Formålet
med lesestrategiar er ikkje at elevane skal kunne flest mogleg eller at dei
skal drillast i ein spesifikk, men at dei skal kjenne til ulike strategiar til
ulike formål. På denne måten slik kan dei finne den strategien som best fremjar
deira leseforståing.
Før lesing (føregripe og førebu)
Motivere
Kva kan du frå før om emnet?
Kva trur du vil skje?
Sjå på overskriter
Skape nysgjerrighet
Under lesing
Markere ord som er vanskelege
Konsentrasjon og ro
Koble ny og gamal informasjon
Etter lesing
Refleksjon/samtale/vurdering kring teksten
Kva var vanskeleg?
Oppsummere, kva er buskapet/det viktigaste
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar