I forhold til vurdering står det i Forskrift
til opplæringsloven , kapittel 3 §3-1 følgende:
«Elevar i
offentleg grunnskoleopplæring og elevar, lærlingar og lærekandidatar i
offentleg vidaregåande opplæring har rett til vurdering etter reglane i dette
kapitlet. Retten til vurdering inneber både ein rett til undervegsvurdering
og sluttvurdering og ein rett til dokumentasjon av opplæringa… Det skal vere
kjent for eleven, lærlingen og lærekandidaten kva som er måla for opplæringa og
kva som blir vektlagt i vurderinga av hennar eller hans kompetanse. Det skal og
være kjent for eleven kva som er grunnlaget for vurdering og kva som blir
vektlagt i vurdering i orden og åtferd.» (Forskrift til
oppl.loven)
Alle elever har altså rett
til underveisvurdering, sluttvurdering og dokumentasjon av opplæringen og de
skal kjenne til hvilke mål de jobber mot og hva de vurderes etter. Formativ- og summativ vurdering
Innenfor vurdering snakkar man ofte om to hovedformer, nemlig summativ og formativ vurdering. Disse
begrepene kan veldig forenklet oversettes til sluttvurdering og
underveisvurdering. Den summative vurderingen er altså vurdering av den
kompetansen som foreligger etter en gitt tid eller et endt arbeid, og man har på
denne måten vurdering av læring. Typiske former for
denne type vurdering er karakterer og eksamen. Eksempel på dette i barneskolen
er halvårsvurderinger, prøver, gloseprøver, framføring av
prosjektarbeid o.l. Formativ vurdering derimot, er noe som skjer kontinuerlig
gjennom hele læringsprosessen. Her er hensikten å veilede og gi
tilbakemeldinger på elevens prestasjoner og bruke dette som grunnlag for videre
utvikling, kompetanseheving og tilpasset opplæring. Eksempler på denne type
vurdering er muntlige og skriftlige tilbakemeldinger knyttet til elevens
arbeid, elevsamtaler, refleksjon over eget arbeid osv. Vi har her med både
vurdering for og av læring å gjøre.
Vurdering i praksis
Som lærer er oppgaven din å veilede, tilrettelegge og støtte elevene gjennom en læringsprosess i tråd med kompetansemålene i læreplanen. Det er viktig å tilrettelegge for varierte vurderingssituasjoner og hovedmålet bør være å gjøre læring og utvikling synlig, både for elev og lærer. For at dette skal fungere godt må elever, og ikke minst lærer, kjenne til ulike vurderingsformer og man må jobbe for å skape en vurderingskultur i klassen der vurdering blir en naturlig del av undervisningen. En vesentlig faktor for at dette skal fungere godt er at læreren ser på seg selv som en veileder eller coach, og ikke bare en som skal peke ut rette og gale svar. Det er også viktig å la elevene bli kjent med de målene de skal jobbe mot. Noen ganger kan også elevene få være med på å utforme egne læringsmål. På denne måten får man også inkludert elevmedvirkning og tilpasset opplæring.
Som lærer er oppgaven din å veilede, tilrettelegge og støtte elevene gjennom en læringsprosess i tråd med kompetansemålene i læreplanen. Det er viktig å tilrettelegge for varierte vurderingssituasjoner og hovedmålet bør være å gjøre læring og utvikling synlig, både for elev og lærer. For at dette skal fungere godt må elever, og ikke minst lærer, kjenne til ulike vurderingsformer og man må jobbe for å skape en vurderingskultur i klassen der vurdering blir en naturlig del av undervisningen. En vesentlig faktor for at dette skal fungere godt er at læreren ser på seg selv som en veileder eller coach, og ikke bare en som skal peke ut rette og gale svar. Det er også viktig å la elevene bli kjent med de målene de skal jobbe mot. Noen ganger kan også elevene få være med på å utforme egne læringsmål. På denne måten får man også inkludert elevmedvirkning og tilpasset opplæring.
Eksempler på former for vurdering
Formativ vurdering:
- Hverandrevurdering - Egenvurdering - VØL-skjema - Prosessorientert skriving - Skriftlig- og muntlig tilbakemelding fra lærer eller medelev - Observasjon - Samtale - osv.
- Hverandrevurdering - Egenvurdering - VØL-skjema - Prosessorientert skriving - Skriftlig- og muntlig tilbakemelding fra lærer eller medelev - Observasjon - Samtale - osv.
Summativ vurdering:
- Prøver - Halvårsvurdering - Tilbakemelding etter endt prosjektarbeid - osv.
- Prøver - Halvårsvurdering - Tilbakemelding etter endt prosjektarbeid - osv.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar