Om meg

Eg er 23 år og går grunnskulelærarutdanning, 1.-7. klasse ved HiBu i Drammen.

torsdag 18. april 2013

Vurdering

Vurdering eller elevvurdering er en viktig del av skolen og inngår i en del av jobben og ansvaret man har som lærer. Vurdering av elevers arbeid og faglige prestasjoner er viktig i forhold til bekreftelse, kompetanseheving, utvikling og for å veilede elevene i «riktig retning».

I forhold til vurdering står det i Forskrift til opplæringsloven , kapittel 3 §3-1 følgende:

«Elevar i offentleg grunnskoleopplæring og elevar, lærlingar og lærekandidatar i offentleg vidaregåande opplæring har rett til vurdering etter reglane i dette kapitlet. Retten til vurdering inneber både ein rett til undervegsvurdering og sluttvurdering og ein rett til dokumentasjon av opplæringa… Det skal vere kjent for eleven, lærlingen og lærekandidaten kva som er måla for opplæringa og kva som blir vektlagt i vurderinga av hennar eller hans kompetanse. Det skal og være kjent for eleven kva som er grunnlaget for vurdering og kva som blir vektlagt i vurdering i orden og åtferd.» (Forskrift til oppl.loven)
Alle elever har altså rett til underveisvurdering, sluttvurdering og dokumentasjon av opplæringen og de skal kjenne til hvilke mål de jobber mot og hva de vurderes etter.

Formativ- og summativ vurdering
Innenfor vurdering snakkar man ofte om to hovedformer, nemlig summativ og formativ vurdering. Disse begrepene kan veldig forenklet oversettes til sluttvurdering og underveisvurdering. Den summative vurderingen er altså vurdering av den kompetansen som foreligger etter en gitt tid eller et endt arbeid, og man har på denne måten vurdering av læring. Typiske former for denne type vurdering er karakterer og eksamen. Eksempel på dette i barneskolen er halvårsvurderinger, prøver, gloseprøver, framføring av prosjektarbeid o.l. Formativ vurdering derimot, er noe som skjer kontinuerlig gjennom hele læringsprosessen. Her er hensikten å veilede og gi tilbakemeldinger på elevens prestasjoner og bruke dette som grunnlag for videre utvikling, kompetanseheving og tilpasset opplæring. Eksempler på denne type vurdering er muntlige og skriftlige tilbakemeldinger knyttet til elevens arbeid, elevsamtaler, refleksjon over eget arbeid osv. Vi har her med både vurdering for og av læring å gjøre.
Vurdering i praksis
Som lærer er oppgaven din å veilede, tilrettelegge og støtte elevene gjennom en læringsprosess i tråd med kompetansemålene i læreplanen. Det er viktig å tilrettelegge for varierte vurderingssituasjoner og hovedmålet bør være å gjøre læring og utvikling synlig, både for elev og lærer. For at dette skal fungere godt må elever, og ikke minst lærer, kjenne til ulike vurderingsformer og man må jobbe for å skape en vurderingskultur i klassen der vurdering blir en naturlig del av undervisningen. En vesentlig faktor for at dette skal fungere godt er at læreren ser på seg selv som en veileder eller coach, og ikke bare en som skal peke ut rette og gale svar. Det er også viktig å la elevene bli kjent med de målene de skal jobbe mot. Noen ganger kan også elevene få være med på å utforme egne læringsmål. På denne måten får man også inkludert elevmedvirkning og tilpasset opplæring.
 
Eksempler på former for vurdering
Formativ vurdering:
- Hverandrevurdering - Egenvurdering - VØL-skjema - Prosessorientert skriving - Skriftlig- og muntlig tilbakemelding fra lærer eller medelev - Observasjon - Samtale - osv.
Summativ vurdering:
- Prøver - Halvårsvurdering - Tilbakemelding etter endt prosjektarbeid - osv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar