Om meg

Eg er 23 år og går grunnskulelærarutdanning, 1.-7. klasse ved HiBu i Drammen.

mandag 3. juni 2013

Muntlighet


Å kunne utrykke seg munnleg er ein av dei fem grunnleggande ferdigheitene. Skulen og spesielt norskfaget spelar ei viktig rolle i elevanes utvikling av språklege ferdigheiter slik at dei kan bli aktive deltakarar av det demokratiske samfunnet. Om å kunne uttrykke seg munnleg i norsk seier LK 06 følgjande:

Å kunne uttrykke seg muntlig i norsk er å ha evnen til å lytte og tale og kunne vurdere elementene i en sammensatt talesituasjon som er en forutsetning for kommunikasjon med andre både når det gjelder sosialt samvær, arbeidsliv og deltakelse i offentlig liv. Samtaler om tekster har en avgjørende betydning for elevenes læring og utvikling. Å tale og lytte er grunnleggende menneskelige aktiviteter som i norskfaget blir videreutviklet gjennom systematisk opplæring i ulike muntlige sjangere og aktiviteter.

Munnlegheit må vere mykje meir enn å berre rekke opp handa og framføre prosjektarbeid. Som lærar er det viktig å skape ein klasseromskultur for munnlegheit. Eleven skal både lære om og trene opp munnlege ferdigheitar. Gjennom norskfaget er det viktig at elevane møter eit mangfald av gode førebiletetekstar som demonstrerer dei sjangrar og skrivemåtar elevane skal lære. Dei må også få trening i å tilpasse språket etter kven som er mottakar og formalitet og opptre i ulike språkroller. Lytting er også ein viktig del av det å uttrykke seg munnleg.
Eksempel på aktivitetar for å trene opp munnlege ferdigheitar:

-          Strukturerte diskusjonar/samtaler

-          Leik og drama

-          Skrive og framføre taler

-          Skrive og framføre lesarinnlegg

-          Munnlege framlegg og tilbakemeldingar til medelevar

-          Strukturerte samtaler der elevane blir tildela ulike språkroller

Særeigent for Noreg er at vi ikkje har noko standardtalemål. Heilt sidan 1879 har alle elevar hatt rett til å bruke sitt eige talemål/dialekt og vi har kanskje ikkje hatt like stort fokus på muntlighet i form av å rette eller instruere elevane sin måte å formulere seg på.


Hovedområdet muntlige tekster dreier seg om muntlig kommunikasjon, det vil si å lytte og tale og utforskning av muntlig tekst. Sentralt er utvikling av ulike språklige roller og sjangere og forståelse for hvordan man tilpasser språk og form til mottaker og til formål med teksten. Å lytte og tale er en del av hverdagens omgangsformer og er sentralt for sosial og kulturell kompetanse og for estetisk utfoldelse og opplevelse.

Mål for opplæringen etter 2. årstrinn er at eleven skal kunne:

  • leke, improvisere og eksperimentere med rim, rytme, språklyder, ord og meningsbærende elementer
  • uttrykke egne følelser og meninger
  • fortelle sammenhengende om opplevelser og erfaringer
  • samtale om hvordan valg av ord, stemmebruk og intonasjon skaper ulik mening i tekst
  • lytte og gi respons til andre i samtaler, under framføringer og ved høytlesing
  • samtale om personer og handling i eventyr og fortellinger

Mål for opplæringen etter 4. årstrinn er at eleven skal kunne:

  • samhandle med andre gjennom lek, dramatisering, samtale og diskusjoner og praktisere regler for gruppesamtaler
  • fortelle, forklare, gi og ta imot beskjeder
  • forklare hvordan man gjennom språk kan krenke andre
  • begrunne egne tekstvalg, og gi uttrykk for egne tanker og opplevelser om barnelitteratur, teater, filmer, dataspill og TV-programmer
  • framføre tekster for medelever

Mål for opplæringen etter 7. årstrinner at eleven skal kunne:

  • opptre i ulike språkroller gjennom rollespill og drama, opplesing, intervju og presentasjoner
  • lytte til andre, uttrykke og grunngi egne standpunkter og vise respekt for andres
  • drøfte hvordan språk kan uttrykke og skape holdninger til enkeltindivider og grupper av mennesker
  • drøfte og vurdere skjønnlitterære tekster med utgangspunkt i egne opplevelser og med forståelse for språk og innhold
  • gi en begrunnet vurdering av andres muntlige framføringer
  • presentere et fagstoff muntlig med mottakerbevissthet med eller uten hjelpemidler

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar